Home » 'Televisie' » Pakjesboot 12

Pakjesboot 12   

Pakjesboot 12 is de bijnaam van het in 1910 te water gelaten stoomschip Hydrograaf. Sinds 1985 is deze stoomboot het vervoermiddel van de landelijkeintocht waarmee Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten vanuit Spanje komen varen en dat is hij nu, anno 2012, nog steeds.

pak012jeslarge.jpg

Meer info. Hydrograaf www.hydrograaf.nl

Pakjesboot 12 / Hydrograaf

Afwezigheid bij Intocht

Een uitzondering op de traditie van Pakjesboot 12 vormden de jaren 1993 en 2001, toen respectievelijk het stoom-salonschip Succes als Pakjesboot 13 en de Maria C als Pakjesboot 14 werden gebruikt. De reden was in beide gevallen dat bruggen te laag waren om de 'eigen' stoomboot van Sinterklaas te laten passeren. In 1983 en 1989 moest Pakjesboot 12 stoppen bij een te smalle doorgang en Sinterklaas moest met kleinere boten aan land worden gebracht, en in 2012 Pakjesboot 0475 (de Linne) ingezet voor de gehele intocht.

Pakjesboot 13

Pakjesboot 14

pakjesboot14large.jpg

Pakjesboot 0475  (0475 is het kerngetal van Roermond)

roer0745large.jpg

'Rook'  Weetje   

De rook uit de stoompijp van de voor die gelegenheid tot Pakjesboot 12 omgebouwde boot, tot en met 2004 veroorzaakt door rookpotten, omdat de boot, zoals gezegd, tegenwoordig dieselmotoren heeft.

Toen kwamen er altijd twee brandweermannen aan boord met oefenrookpotten, die normaal gesproken gebruikt worden bij brandweeroefeningen. Eén brandweerman stond dan voor de stoompijp en ontstak telkens een nieuwe rookpot als de brandende uit dreigde te gaan. In totaal waren er 3 rookpotten nodig tijdens de intocht. Tegenwoordig vallen de rookpotten onder de vuurwapenwet en is het erg moeilijk om er een vergunning voor te krijgen. Nu gebruikt de NTR er een zware rookmachine voor.